En generell fråga bland hockeyfans är hur många lag som åker ur SHL vid slutet av varje säsong. Svaret är att från och med säsongen 2020/2021 degraderas ett lag till Hockeyallsvenskan efter varje spelad säsong.
Nytt upplägg från säsongen 2020/2021
Tidigare hadom de två sämst placerade lagen i SHL fått kvala mot lag från Hockeyallsvenskan om två platser i SHL. Men inför säsongen 2020/2021 ändrades detta upplägg. Nu möts istället lag 13 och 14 i SHL i en matchserie i bäst av sju matcher. Det vinnande laget får behålla sin SHL-plats medan förloraren flyttas ner till Hockeyallsvenskan.
Lag 13 har fördel av hemmaplan i den avgörande matchserien som spelas i mars efter att grundserien är färdigspelad.
Historiskt sett har antalet lag som åkt ur högsta serien varierat:
| Säsonger | Nedflyttningssystem |
|---|---|
| 1975/1976 | De två sista lagen flyttades ner till Division 1 |
| 1977/1978 – 1986/1987 | Endast det sista laget åkte ur direkt. Lag 11 fick kvala för att hålla sig kvar |
| 1987/1988 – 1995/1996 | Serien utökades till 12 lag. De två sist placerade lagen efter halva serien flyttades ner till Allsvenskan |
| 1996/1997 – 2019/2020 | Lag 11 och 12 fick kvala mot lag från Allsvenskan istället för att åka ur direkt |
Brynäs degraderades säsongen 2022/2023
Säsongen 2022/2023 hamnade anrika Brynäs IF, som spelst i högsta serien sedan starten 1975, i kvalspel efter att ha slutat på 14:e plats i SHL-tabellen. De ställdes mot HV71 som slutade på 13:e plats.
I en jämn och dramatisk matchserie lyckades HV71 till slut vinna med 4-3 i matcher. Därmed säkrade HV71 nytt SHL-kontrakt medan Brynäs för första gången någonsin degraderades till Hockeyallsvenskan. Det innebär att Färjestad nu är ensamma om att ha spelat samtliga säsonger i högsta serien sedan starten.
Senare nedflyttningar i SHL
Trenden har fortsatt med dramatiska kvalspel. Säsongen 2023/2024 fick Oskarshamn lämna SHL efter förlust i kvalserien mot HV71. Året därpå, 2024/2025, var det Modos tur att åka ur efter ännu ett kvalspel där HV71 säkrade kontrakt. Och säsongen 2025/2026 vann HV71 kvalet hela tre år i rad – den här gången gick det fartfyllt med 4-0 i matcher mot Leksand, som föll ner i Hockeyallsvenskan.
HV71 har alltså blivit lite av en kvalkung. Tre raka kvalsegrar är inte en serie man söker men det visar hur dramatisk botten av tabellen kan bli.
14 lag gör upp i SHL
SHL spelas med 14 lag varje säsong. Vilka lag som ingår skiftar förstås beroende på vem som åker ur och vem som klättrar upp från Hockeyallsvenskan, men många klubbar är ständiga inslag i den högsta serien.
Bland lagen som brukar dyka upp i tabellen finns Färjestad, Frölunda, HV71, Linköping, Luleå, Malmö, Rögle, Skellefteå, Timrå, Växjö och Örebro. Brynäs och Djurgården har vandrat fram och tillbaka mellan SHL och Hockeyallsvenskan.
Laget som slutar sist i tabellen flyttas ner till Hockeyallsvenskan och ersätts av vinnaren därifrån till nästa säsong. Det blir alltid en tuff kamp för att undvika jumboplatsen.
Så spelas SHL-säsongen
SHL-säsongen inleds vanligtvis i mitten av september och avslutas i mars. Grundserien omfattar 52 omgångar där alla lag möter varandra hemma och borta två gånger.
Efter grundserien väntar SM-slutspel för de tio bäst placerade lagen:
- Lag 7-10 gör först upp i åttondelsfinal i bäst av tre matcher.
- Vinnarna möter sedan lag 1-6 i kvartsfinal i bäst av sju matcher.
- Semifinalerna och finalen avgörs också i bäst av sju matcher.
Parallellt med slutspelet spelas kvalspel (play out) mellan lag 13 och 14 i bäst av sju matcher. Vinnaren får spela kvar i SHL medan förloraren degraderas till Hockeyallsvenskan.
Finalen i SM-slutspelet brukar spelas i slutet av april eller början av maj. Vinnaren koars till svensk mästare och får lyfta den åtråvärda Le Mat-pokalen.
Hockeyallsvenskan – väegn till SHL
Hockeyallsvenskan är Sveriges näst högsta serie i ishockey. Serien består av 14 lag som gör upp om en plats i SHL.
Vinnaren av Hockeyallsvenskans slutspel kvalificerar sig direkt till SHL nästa säsong. Bottenlagen i Hockeyallsvenskan tvingas i sin tur kvala mot lag från Hockeyettan för att hålla sig kvar. Så även om Hockeyallsvenskan är en kraftfull serie är hotet om degradering ständigt närvarande.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis åker ett lag ur SHL varje säsong efter att ha förlorat kvalspelet mot det näst sista laget i serien. Laget degraderas då till Hockeyallsvenskan och ersätts av vinnaren från Hockeyallsvenskans slutspel.
De senaste säsongerna har vi sett Brynäs (2023), Oskarshamn (2024), Modo (2025) och Leksand (2026) tvingas lämna SHL. Att traditionsklubbar med enorm historia ramlar ur är något som kommit att bli regel snarare än undantag.
Kampen för att undvika sistaplatsen i SHL lär bli stenhård även kommande säsonger. Inget lag vill åka ur. Men historien har visat att inget lag är för stort för att degraderas.